تفاوت رازیانه و زنیان زیره سبز انیسون

رازیانه یا بادیان؛ گیاهی زمستانی است که از خانواده سبزیجاتی مانند کرفس و هویج وحشی است و مانند آن‌ها؛ پیاز سفید رنگ با ساقه‌ های بلند است. رازیانه از لحاظ ظاهری شبیه به کرفس و از نظر طعم شبیه به شیرین بیان است. اصل رازیانه به کشورهای مدیترانه‌ای برمی‌گردد؛ اما به دلیل فراوان بودن خواص رازیانه؛ امروزه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است. در طب سنتی ایران، از رازیانه به گیاه ضد بلغم و صفرا یاد می‌شود چون رازیانه طبع گرم و خشکی دارد.

رازیانه و عرق نعنا خانگی خواص بسیار زیادی دارد که به چند مورد از آن‌ها در اینجا اشاره می‌کنیم:

خواص رازیانه برای سلامت استخوان: سطح کلسیم در گیاه رازیانه بالا است اما علاوه بر آن دارای منیزیم، فسفر و ویتامین K هم می‌باشد که می‌تواند؛ سبب استحکام استخوان ها شود.

خواص رازیانه برای سلامت پوست: رازیانه حاوی مقادیر بالای ویتامین C است و این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و همچنین ویتامین C برای تشکیل کلاژن بسیار مهم و مفید است؛ درنتیجه سبب ممانعت از پیری پوست و کمک به شادابی و طراوت پوست می‌شود.

فواید رازیانه برای جلوگیری از سرطان: رازیانه حاوی روغنی به نام آنتول است، این روغن در درمان سرطان کاربرد دارد و از رشد سلول‌های سرطانی پستان ممانعت می‌کند. رازیانه همچنین حاوی سلنیوم است که از مرگ و میر ناشی از سرطان جلوگیری می‌کند.

خواص مهم رازیانه و عرق دارچین برای درمان یبوست: رازیانه می‌تواند نقش ملین ایفا کند و همچنین سطح بالای فیبر موجود در آن؛ به پاک شدن روده ها و تقویت حرکات دودی روده و درنتیجه ترشح اسید معده و صفرا؛ مدفوع از روده ها عبور کرده و دفع می‌شود.

خواص رازیانه برای بهبود سیستم ایمنی بدن: رازیانه حاوی ویتامین C است و رادیکال های آزاد را خنثی می‌کند و از این طریق به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

فواید رازیانه برای خوش‌بو کردن تنفس: رازیانه دارای خاصیت ضدباکتریایی است و با از بین بردن باکتری روی زبان که سبب بوی بد دهان است، بوی بد دهان را ازبین می‌برد.

از دیگر خواص مهم رازیانه می‌توان به پیشگیری از پوکی استخوان، از بین بردن نفخ و گاز معده، قاعده آور بودن، کاهش درد قاعدگی، درمان عفونت های مثانه، شاداب کنندگی پوست، برطرف کردن آسم و تنگی نفس، داشتن مقادیر بالای هورمون زنانه، مفید برای از بین بردن درد آرتروز، تقویت موها و منع ریزش آن‌ها و بسیاری خواص و فواید دیگر است.

افرادی که می‌خواهند شکمشان را لاغر کنند از ترکیب گیاهان زیره، آویشن، رازیانه و زنیان به نسبت مساوی دمنوشی تهیه کنند و روزی دو فنجان میل کنند این دمنوش علاوه بر لاغری شکم برای کاهش بلغم گوارشی نیز مفید است.

زنیان و رازیانه دو گیاه متفاوت هستند که خواص متفاوتی نیز دارا می باشند.

در ادامه بیشتر با خواص لاغری رازیانه آشنا می شویم.یکی از دمنوش های لاغری دمنوش رازیانه و زنیان است.

تفاوت رازیانه و زنیان زیره سبز انیسون

رازیانه برای لاغری

رازیانه برای لاغری بذر یا تخم رازیانه از بسیاری جهات می تواند؛ اثر خوبی در کاهش وزن داشته باشد، از جمله:

رازیانه منبع غنی از فیبر است که به شما کمک می کند؛ برای مدت طولانی تر؛ احساس سیری داشته و کمتر دچار پرخوری و هوس غذایی شوید، به همین دلیل کالری دریافتی روزانه بدن کاهش یافته و می تواند تاثیر خوبی در لاغری داشته باشد.

مصرف تخم رازیانه با بهبود جذب ویتامین ها و مواد معدنی؛ به کاهش ذخیره چربی ها در بدن کمک می کند.

این ماده غذایی؛ خاصیت ادرار آور دارد و آب و دمنوش آن؛ به عنوان سم زدای طبیعی بدن شناخته شده است که به دفع سموم و ضایعات بدن کمک کرده و به نوبه خود در کاهش وزن موثر است.

تخم رازیانه و آب رازیانه به خصوص اگر به صورت ناشتا میل شود؛ متابولیسیم بدن را افزایش می دهد. متابولیسم در واقع؛ میزان استفاده سلول های بدن از انرژی حاصل از غذاهای مختلف می باشد. با تقویت و تسریع این فرایند، کالری های دریافتی بدن با سرعت بیشتری مورد استفاده سلول ها قرار گرفته و باعث تولید انرژی و چربی سوزی می شوند. متابولیسم؛ نقش مهمی در لاغری ایفا می کند.

این دانه ها منبع عالی آنتی اکسیدان هایی همچون فسفر، سلنیوم، روی، منگنز، کولین، بتاکاروتن، لوتئین و زاکسانتین می باشند که همه آن ها برای محافظت بدن در برابر رادیکال های آزاد مفید بوده و به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کنند. همان طور که می دانید استرس اکسیداتیو از عوامل بروز چاقی و دیابت می باشد.

روغن های فرار موجود در تخم رازیانه از جمله استراگول، فنچون و آنتول با افزایش تولید آنزیم های معده به هضم بهتر و درمان مشکلات گوارشی کمک می کنند. هضم سالم تاثیر زیادی در کنترل وزن سالم دارد.

این دانه ها با تحریک تولید ملاتونین در بدن به درمان بی خوابی و بهبود کیفیت خواب کمک می کنند. یکی از کلیدهای اصلی حفظ وزن متعادل خواب کافی می باشد.

آب تخم رازیانه به تخلیه اسید اوریک باقی مانده در خون کمک کرده و با تجزیه بیشتر اسیدهای معده از تجمع چربی اضافی در کبد پیشگیری می کند.

**اگر قصد استفاده از رازیانه برای لاغری سریع دارید؛ باید به این نکته توجه داشته باشید که این دانه ها جادو نمی کنند و نمی توانند باعث کاهش وزن سریع در شما شوند. اما مصرف منظم آن ها به دلایلی که قبلا شرح دادیم می تواند به کاهش وزن سالم کمک کند.

رازیانه فشار خون را بالا میبرد

رازیانه فشار خون را بالا میبرد پتاسيم تنها ماده معدني اصلي در تنظيم فشارخون است. اين ماده معدني در تركيب بيشتر مواد غذايي گياهي مانند تخم رازيانه وجود دارد. پتاسيم به كنترل و تثبيت فشارخون كمك كرده و به اين ترتيب ضربان قلب را نيز تنظيم مي‌كند. 100‌گرم تخم رازيانه حاوي حدود 1700 ميلي‌گرم پتاسيم مي‌باشد.

علاوه بر این رازیانه دارای سدیم بسیار کمی می باشد که این امر هم به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

رازیانه در بارداری نی نی سایت

رازیانه در بارداری نی نی سایت یکی از نگرانی های خانم های باردار؛ باید ها و نبایدهای این دوران حساس است و در سایت تبادل نظر نی نی سایت هم شاهد این موضوع هستیم و یکی از مباحث که زیاد به چشم می خورد آیا مصرف رازیانه در بارداری خطر دارد یا خیر؟

مصرف انواع گیاهان دارویی در دوران بارداری باید با احتیاط کامل انجام شود. زیاده روی در مصرف هر نوع از گیاهان دارویی احتمال بروز عوارض جبران ناپذیر را تشدید می‌کند. عوارضی که ممکن است مصرف رازیانه در بارداری به همراه داشته باشد، شامل گزینه‌های زیر است:

رازیانه دانه‌ای قاعده آور است که به عنوان خطری جدی برای سقط جنین محسوب می‌شود.

ترکیبات موجود در رازیانه به کاهش انعقاد خون؛ منجر خواهد شد و افراد دارای مشکلات زمینه‌ای باید با احتیاط آنرا استفاده کنند.

مصرف نامتعادل رازیانه در بارداری به بروز عوارض متعدد پس از زایمان برای کودک منجر خواهد شد.

مصرف بیش از حد رازیانه احتمال خشکی پوست را افزایش می‌دهد.

خانم‌ هایی که سابقه سقط جنین دارند؛ باید از مصرف رازیانه با مطلع شدن بارداری پرهیز کنند.

تحقیقات کاملی در مورد عوارض مصرف رازیانه در بارداری انجام نشده است. اما لازم است مادران در مورد مصرف آن؛ از پزشک مربوطه جویا شده و تا جای ممکن اعتدال در مصرف آنرا رعایت کنند.

رازیانه خونریزی رو کم میکنه

رازیانه خونریزی رو کم میکنه نود درصد زنان در معرض گرفتگی های قاعدگی در برخی از اوقات قرار دارند. در سراسر مدیترانه، دانه های رازیانه به طور سنتی برای تسکین قاعدگی دردناک مورد استفاده قرار می گیرند. ما آنها را بذر می نامیم، اما آنها واقعا میوه های کوچکی هستند. محققان عصاره دانه رازیانه را برای آزمایش آن انتخاب کردند. زنان به درد قاعدگی خود نمره ۶ از ۱۰ دادند که پس از یک ساعت از مصرف عصاره دانه رازیانه به این درد نمره ۴ دادند. در این آزمایش پنجاه و دو درصد از زنان استفاده از دانه رازیانه را درمانی عالی دانستند.

شاید بدترین ضرر مصرف رازیانه در پریودی این است که اکثر زنان با مصرف رازیانه حدود 10 درصد بیشتر خونریزی می کنند. گرفتگی قاعدگی در اثر انقباض رحم ایجاد می شود ، بنابراین خون‌ریزی آن به خطر می افتد. به نظر می‌رسد رازیانه از طریق آرام کردن عضلات و تسکین رحم، خون ریزی را کمی بیشتر می‌کند.

حدیث در مورد رازیانه

حدیث در مورد رازیانه تخم رازیانه (بذور الرازیانج که نام دیگر آن در روایات الشَمَر است.) کتاب طب الرسول المصطفی تألیف آیت الله شیخ عباس تبریزیان در جهان اسلام بی نظیر است. زیرا او بعد از بیست و دو سال تحقیق این کتاب را تألیف کرده و اکثر روایاتی که می آورد؛ صحیح و موثق است و اساتید روایات را بررسی کرده و در مقام جمع بین روایات از باب جمع دلالی نیز مطالبی ارائه کرده است.

اکثر روایات این کتاب از امام صادق علیه السلام است.

دانه های رازیانه برای سرفه (مخصوصا خشک) مفید است. برای درمان مشکلات قاعدگی، لکه بینی، نامنظم بودن آن و مانند آن مفید است. خستی جنسی نسبت به شوهر را نیز برطرف می کند. همچنین ریزش مو که ناشی از کمبود هورمون استروژن زنانه را خوب می کند. ریزش مو همچنین موجب استرس می شود که خود عامل دیگری برای ریزش موست.

دانه های رازیانه برای توقف تنفسی (ربو) مفید است. امروزه آن را بیماری آپنیک می نامند که هنگام خواب رخ می دهد.

یکی از علل بیماری آپنیک، پرخوری و بدخوری است. دانه های رازیانه همانگونه که گفتیم برای درمان و پیشگیری بیماری آپنیک مفید است.

رازیانه برای مردان و پسران خوب نیست زیرا هورمون مردانه را کم می کند و برای تکثیر نسل مشکل ایجاد می کند.

رازیانه، مثانه را پاکسازی می کند و از ایجاد سنگ مثانه یا حجیم شدن سنگ مثانه جلوگیری می کند. همچنین از ریزش سلولی جدار داخلی مثانه جلوگیری می کند.

رازیانه از نظر دکتر خیراندیش

رازیانه از نظر دکتر خیراندیش دکتر حسین خیراندیش یکی از پزشکان حاذق در زمینه طب سنتی است که با نسخه های شفا بخشش تا کنون صد ها بیمار را درمان کرده است. حکیم خیراندیش لقب پدر طب سنتی ایران را دارد، زیرا بسیاری از بیماری های لاعلاج را که علم پزشکی قادر به درمان آن نبوده است را درمان کرده است.

پیرچشمی عارضه ای است که بسیاری از افراد بعد از 35سالگی به آن دچار می شوند که با تجمع سودا در اطراف و عروق چشمی پیش می آید و با خوردن سرکنگبین، ماساژ سر، پیاده روی در سنگلاخ و شست وشوی چشم با رازیانه، از پدید آمدن پیرچشمی و برای درمان آن استفاده کنید.

دکتر خیراندیش معتقدند برای خانم‌ها؛ عرق یا جوشانده رازیانه می‌تواند به پوست بدن و صورت شادابی ببخشد. برای طعم دادن به عرق رازیانه، می‌توان آن را با یک قاشق عسل مخلوط و مصرف کرد. ر این روش، طول درمان بین ۴۰ تا ۱۲۰ روز متناسب با بدن هر فردی متغیر است.

برای از بین بردن موهای زائد صورت؛ می توان از روغن رازیانه استفاده کرد. البته به غیر از ناحیه دور چشم؛ که باید حتماً در این خصوص دقت شود . برای از بین بردن موهای زائد بقیه جاهای بدن هم استفاده می شود. در طول شبانه روز دو بار در محل مورد نظر؛ البته به صورت دورانی ماساژ داده شود. روغن رازیانه بعد از هر بار اصلاح با پنبه بزنید و بعد از سی دقیقه با سرکه پاک کنید.

سرکه انگبین رازیانه (مخصوص بانوان) ﻣﻔﻴﺪ در درﻣﺎن اﺧﺘﻼﻻت ﻫﻮرﻣﻮﻧﻲ زﻧﺎن ، درﻣﺎن ﺗﻜﻤﻴﻠﻲ ﻋﻮارض ﻧﺎﺷﻲ از ﻳﺎﺋﺴﮕﻲ زﻧﺎن ، اﻳﺠﺎد ﻧﺸﺎط و ﻃﺮاوت ﭘﻮﺳﺖ در زﻧﺎن ، ﺿﺪ ﻏﻠﺒﻪ ﺳﻮدا ، ﻣﻔﻴﺪ ﺑﺮای ﻛﺒﺪ و دﺳﺘﮕﺎه ﮔﻮارش ، ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﭼﺮﺑﻲ ﺧﻮن ، ﺑﺎز ﻛﻨﻨﺪه ﻋﺮوق و ﺿﺪ اﻧﺴﺪاد.

دمنوش رازیانه

دمنوش رازیانه نحوه مصرف رازیانه بستگی به هدف مصرف از آن دارد. اگر از هدف از مصرف رازیانه لاغری و کاهش وزن است؛ روزی دوبار دمنوش آن را میل کنید.

اگر برای لاغری از عرق رازیانه استفاده می‌کنید بعد از هر وعده غذا یک استکان بنوشید.

اگر زنان برای تخمک گذاری استفاده می‌کنند؛ هر صبح و ناشتا استفاده شود.

در زنان شیرده رازیانه باعث افزایش شیر می‌شود، اما در زنان باردار ممنوعیت مصرف است؛ زیرا ممکن است باعث زایمان زودرس یا سقط جنین شود.

اگر دچار سندروم پیش از قاعدگی هستید؛ روزانه یک فنجان دمنوش رازیانه بنوشید.

برای درمان تنبلی تخمدان؛ شبی یک لیوان عرق رازیانه همراه با عسل به غیر از زمان پریودی میل کنید.

برای بهبود مشکلات گوارشی؛ یک فنجان عرق رازیانه بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

برای تقویت حافظه و عملکرد مغز؛ روزی دو فنجان دمنوش رازیانه صبح و شب بنوشید.

برای درخشندگی و رفع چربی پوست سر، موهای سر را با دمنوش بشویید.

نوشیدن دمنوش رازیانه در مردان می‌تواند سبب تقویت اسپرم ها شود.

**برای تهیه آب رازیانه کافیست؛ 1 یا 2 قاشق چای خوری تخم رازیانه را به یک لیوان آب افزوده و بگذارید یک شب بماند، صبح روز بعد به صورت ناشتا آن را بنوشید. برای تهیه دمنوش رازیانه کافیست 1 قاشق چای خوری تخم رازیانه را به یک لیوان آب داغ افزوده، روی آن را بپوشانید و بگذارید 10 دقیقه بماند و دم بکشد. از قرار دادن این دمنوش روی حرارت اجتناب کنید زیرا جوشاندن می تواند بسیاری از مواد مغذی موجود در آن را از بین ببرد.