رازیانه ضد نفخ سرطان بلغم تهوع

قسمت های مورد استفاده از رازیانه عبارتند از: بذر، برگ و ریشه. از رازیانه به طور سنتی برای درمان اختلالات گوارشی از جمله درد شکم، نفخ معده، گاز و یبوست استفاده می شود، بنابراین رازیانه ضد نفخ می باشد. عصاره دانه رازیانه بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و یافته های یک مطالعه در مورد محافظت از سرطان بسیار قابل توجه بود. در طب سنتی ایران، از رازیانه به عنوان گیاه ضد بلغم و صفرا یاد می‌شود چون رازیانه طبع گرم و خشکی دارد.

رازیانه ضد نفخ سرطان بلغم تهوع

رازیانه معده

رازیانه معده یکی از مزیت های رازیانه، خاصیت ضد اسپاسم آن است. برخی مردم معتقدند که چای رازیانه نقش به سزایی در کاهش دل درد کودکان و اطفال دارد. چای رازیانه به هضم غذا و درمان نفخ، گاز معده یا دلپیچه کمک کرده و از آن به عنوان یک داروی مدر استفاده می شود. بقیه گیاه پزشکان، تخم رازیانه کمک مؤثری به هضم غذا می کند و می‌تواند به شل شدن عضلات صاف سیستم گوارش و کاهش گاز معده، نفخ و دل درد کمک کند. در واقع چایی که از تخم رازیانه تهیه می شود، می تواند به درمان اسپاسم عضله شکم ناشی از سندروم روده تحریک پذیر، کولیت و سایر بیماری هایی که بر سیستم گوارش تاثیر می گذارد، کمک کند. از رازیانه به همراه سایر گیاهان برای درمان عوارض جانبی داروهای گیاهی مثل داروهای ملین و سایر داروهای مربوط به مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.

خواص رازیانه برای معده

جویدن دانه های رازیانه بعد از غذا، به ویژه در شبه قاره هند، یک عمل رایج است. کار سلول ها انجام می شود چرا که تصور می شود هضم غذا را تسهیل نموده و بوی بد دهان را از بین میبرد. از خواص رازیانه دم کرده، محرک بودن برخی از اجزای موجود در آن است زیرا ترشح شیره گوارشی و معده را تحریک کرده و بدین طریق التهاب معده و روده را کاهش میدهد، در نتیجه جذب مواد مغذی مناسب از طریق غذا را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، رازیانه می تواند یبوست را از بین ببرد و از بدن در برابر طیف گسترده‌ای از مشکلات روده ای که می تواند ناشی از انسداد باشد محافظت کند. این ماده همچنین دارای خواص ضد اسیدی است و به طور گسترده در آماده سازی های ضد اسید استفاده می‌شود. در کاربردهای آشپزی نیز به عنوان ماده اصلی در بسیاری از پیش غذا ها استفاده می گردد.

رازیانه ضد سرطان

رازیانه ضد سرطان خوردن سبزی خام رازیانه به طور گسترده در مورد محافظت از سرطان مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، عصاره دانه رازیانه کمی بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و یافته های یک مطالعه در مورد محافظت از سرطان بسیار قابل توجه بود. این یافته‌ها نشان داد که در نمونه های حیوانی، عصاره رازیانه نمی‌تواند به دلیل غلظت فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و فنل ها از رشد تومور ها جلوگیری کند، بلکه حتی این پتانسیل را دارد که در برابر اثرات مضر رادیوتراپی در طول درمان سرطان، به عنوان یک عامل محافظ شیمیایی عمل کند. طبق همین مطالعه، عصاره دانه رازیانه پتانسیل ضد سرطانی را در برابر سرطان سینه و سرطان کبد نشان میدهد. رازیانه دارای یک ماده ضد التهابی به نام آنتول است که خواص ضد سرطانی فوق العاده ای دارد و به ویژه در پیشگیری از سرطان سینه مؤثر است. بازی آن سبب کاهش مولکول NF-kappa B می شود. این مولکول یک تحریک کننده التهابی و تغییر دهنده ژن است. فیبر موجود در رازیانه از سرطان روده بزرگ نیز پیشگیری می کند.

رازیانه و پولیپ رحم

رازیانه و پولیپ رحم خیلی از خانم ها مشکلات قاعدگی دارد و مدام دچار اختلال هورمونی می شوند. با خوردن گیاه رازیانه رحم پاکسازی می شود و همچنین هورمون ها تنظیم می شود البته عضی از بیماری های رحم خانم ها از بین میرود. یک روش درمان خانگی برای پولیپ رحم با استفاده از گیاه رازیانه این است که شبی یک لیوان عرق رازیانه همراه با یک قاشق مرباخوری عسل به غیر از زمان پریودی (۱۲۰ شب) استفاده نمایید. رژیم غذایی شما اهمیت زیادی در درمان پلیپ ها دارند. مواد مغذی سالم و ضروری به شما کمک می نمایند که پولیپ را کنترل کنید از جمله این مواد غذایی می توان به گیاه رازیانه اشاره کرد که این گیاه همچنین خطر ابتلاء به پولیپ بیشتر را کاهش میدهد.

رازیانه موقع پریودی

رازیانه موقع پریودی برخی محصولات گیاهی در تسکین دردهای دوران قاعدگی به بانوان و دختران جوان کمک بسیار زیادی می کند یکی از این محصولات که تاثیر بسیاری در درمان این درد ها دارد گیاه رازیانه است. این گیاه تاثیرات زیادی در از بین بردن این قبیل درد های زنانه در مدت زمان عادت ماهیانه خواهد گذاشت. دانه های رازیانه برای تهیه چای معطر می توانند در آب جوشانده و صبح با معده خالی برای تنظیم قاعدگی نوشیده شوند‌‌. میتوانید 2 قاشق چای خوری دانه رازیانه را در یک لیوان آب مخلوط کرده و یک شب بگذارید بماند سپس آن را صاف کرده و صبح بنوشید.

درمان درد قاعدگی

برخی انواع مواد خوراکی از طریق مبارزه با التهاب، مسدود ساختن سیگنال‌های درد و حتی درمان بیماری های نهفته قادرند درد را از بین ببرند که رازیانه از بهترین گیاهان دارویی در این زمینه به شمار میرود. (علاوه بر درمان دردهای زیر شکمی و رحمی در دوران قاعدگی این گیاه فواید درمانی دیگری نیز در بر دارد. برای تنظیم تخمک گذاری در بانوان و همچنین پاکسازی رحم از عرق رازیانه استفاده می‌شود. عرق این گیاه مزه ای تلخ دارد اما با توجه به فواید بیشماری که برای بانوان در بر دارد توصیه اکثر متخصصان طب سنتی برای درمان مشکلات زنانه است.)

خواص رازیانه در درمان بیماری های رحمی در زنان

رازیانه باعث ایجاد تعادل هورمونی، جلوگیری از بیماری های دستگاه تناسلی، پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم و دهانه رحم درمان بیماری‌های شایع سرد مزاجی جنسی در زنان میشود. در حال حاضر به دلیل تغییر سبک تغذیه و رفتن به سمت تغذیه غربی، زنان کشورمان از مشکلات بسیاری رنج می برند که از آن جمله می‌توان به دردهای دوران قاعدگی، بی نظمی های این دوران، عفونت و اختلالات هورمونی اشاره کرد. در چنین شرایطی مصرف گیاهان دارویی مانند رازیانه به میزان روزانه حداقل یک لیوان، این دردها را برطرف می کند و معمولاً با تنظیم هورمون های زنانه و بهبود وضعیت زنان همراه خواهد بود. در واقع رازیانه حاوی استروژن گیاهی است که همان هورمون زنانه محسوب می شود، بنابراین مصرف آن در اختلالات قاعدگی نظیر تأخیر در قاعدگی، قطع قاعدگی یا برخی اختلالات تخمدان مفید است و باعث برقراری قاعدگی میشود. همچنین به دلیل اثر ضد اسپاسم آن در کاهش دردهای قاعدگی و درد گوارشی نیز می تواند استفاده شود.

عوارض احتمالی مصرف رازیانه در ایام قاعدگی

در موارد معدودی ممکن است مصرف آن به میزان بالا موجب بدتر شدن نظم دوران قاعدگی شود که در این حالت لازم است بیمار ابتدا با زیاد کردن سپس کم کردن میزان رازیانه به تدریج وضعیت مطلوب را به دست آورد.

خواص رازیانه

خواص رازیانه به دلیل فراوان بودن خواص رازیانه این محصول در امروزه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است. در طب سنتی ایران، از رازیانه به گیاه ضد بلغم و صفرا یاد میشود. چون رازیانه گرم است برای گرم مزاج ها خوب نیست و باید در حد اعتدال مصرف شود.

خواص رازیانه چیست؟

رازیانه خواص بسیار زیادی دارد که به چند مورد از آنها در اینجا اشاره می کنیم:

  • خواص رازیانه برای سلامت استخوان: سطح کلسیم در گیاه رازیانه بالا است اما علاوه بر آن دارای منیزیم، فسفر و ویتامین K هم می باشد که می تواند سبب استحکام استخوان ها شود.
  • خواص رازیانه برای سلامت پوست: رازیانه حاوی مقادیر بالای ویتامین C است و این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و همچنین ویتامین C برای تشکیل کلاژن بسیار مهم و مفید است؛ در نتیجه سبب ممانعت از پیری پوست و کمک به شادابی و طراوت پوست می شود.
  • فواید رازیانه برای جلوگیری از سرطان: رازیانه حاوی روغنی به نام آنتول است، این روغن در درمان سرطان کاربرد دارد از رشد سلول های سرطان سینه ممانعت می کند. رازیانه همچنین حاوی سلنیوم است از مرگ و میر سرطان جلوگیری می کند
  • خواص مهم رازیانه برای درمان یبوست: رازیانه می تواند نقشه ملین را ایفا کند و همچنین سطح بالای فیبر موجود در آن به پاک شدن روده ها و تقویت حرکات دودی روده کمک می کرده که در نتیجه با ترشح اسید معده و صفرا، مدفوع از روده ها به راحتی عبور کرده و دفع می شود.
  • خواص رازیانه برای بهبود سیستم ایمنی بدن: رازیانه حاوی ویتامین C است و رادیکال های آزاد را خنثی می‌کند و از این طریق به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
  • فواید رازیانه برای خوشبو کردن تنفس: رازیانه دارای خاصیت ضد باکتریایی است و با از بین بردن باکتری روی زبان که سبب بوی بد دهان است، بوی بد دهان را از بین می‌برد.

گیاه رازیانه دارای خواص بی‌شماری است که در این قسمت به طور خلاصه چند نمونه از آنها را بیان می کنیم, از جمله خواص گیاه رازیانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) رازیانه اثر زیاد کننده ی شیر را در زنان شیرده دارد و بدین منظور می تواند از دم کرده ی رازیانه استفاده کرد.

۲) اشتها آور و مقوی است.

۳) نفخ و گاز معده را از بین میبرد.

۴) قاعده آور است.

۵) استفاده موضعی آب برگ‌های رازیانه، ناراحتی و خستگی مفرط چشم را از بین میبرد. این گیاه که ادرار آور است، با تکرر ادرار سموم بدن را دفع میکند.

۶) جوشانده ریشه رازیانه ملین و مسهل است.

۷) روغن تخم رازیانه کرم روده را از بین میبرد.

۸) حالت تهوع را برطرف می‌کند.

۹) برای برطرف کردن آسم، سرفه و تنگی نفس از دم کرده تخم رازیانه به مقدار سه فنجان در روز استفاده کنید.

۱۰) برای رفع اسهال رازیانه را با زیره سبز نسبت مساوی دم کرده و نوش جان کنید.

۱۱) رازیانه به علت داشتن هورمون زنانه رشد دختران را جلو می اندازد.

۱۲) رازیانه مغز را فعال می‌کند.

۱۳) ریشه رازیانه دارای کومارین Coumarin می باشد. چون این ماده رقیق کننده خون است بنابراین آنهایی که مبتلا به تصلب شرائین یا انسداد رگها هستند می توانند از جوشانده ریشه رازیانه استفاده کنند.

۱۴) دردهای مفصل را برطرف میکند.

خواص رازیانه در درمان نازایی

نقش گیاه رازیانه در درمان نازایی ثابت شده است. نازایی زنان می تواند علل مختلفی داشته باشد. یکی از مواد گیاهی و طبیعی که می تواند در درمان نازایی موثر باشد رازیانه است. یکی از علت‌های نازایی کیست تخمدان است که مانع عمل تخمک گذاری می شود و اجازه آزاد شدن تخمک از تخمدان را نمی دهد. عدم تنظیم هورمون ها یکی از علل ایجاد کیست تخمدان است و رازیانه می‌تواند این عدم تعادل را تنظیم کند و از این طریق مشکل نازایی که در نتیجه کیست تخمدان بود را درمان کند.

رازیانه طب اسلامی

رازیانه طب اسلامی رازیانه در طب اسلامی روش های درمان سنتی از گذشته تا به امروز کاربردهای بسیاری دارد که از جمله خواص معجزه آسای رازیانه در طب اسلامی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ برای برطرف کردن آسم، سرفه و تنگی نفس از دم کرده رازیانه به مقدار سه فنجان در روز استفاده کنید.

_ برای رفع و دفع سنگ مثانه نیز استفاده می‌شود.

_ برای رفع اسهال رازیانه را با زیره سبز به نسبت مساوی دم کرده و به مریض بدهید.

_ طبع گرم و خشک دارد و رطوبت بدن زنان را برطرف می کند به طوری که تنظیم کننده وضعیت هورمونی آنها می باشد.

_ مصرف رازیانه به میزان بالا موجب بدتر شدن نظم دوران قاعدگی خواهد شد و در این حالت لازم است بیمار ابتدا با زیاد کردن میزان مصرف رازیانه به بهبود برسد و سپس با کم کردن این میزان به تدریج وضعیت مطلوب را به دست آورد.

_ به خاطر داشتن استروژن و داشتن طبع گرم، اثرات خوبی روی شادابی، شفافیت و از بین بردن لکه های پوستی خواهد داشت.

_ در رفع چین و چروک های پوستی زنان بسیار مؤثر میباشد و سبب تداوم جوانی چهره زنان میشود.

_ به علت خاصیت ضد بلغمی موجب از بین رفتن کیست های زیر چشم می خواهد شد.

_ برای رفع لکه های پوستی نیز اگر عرق رازیانه با گلاب و روغن بنفشه و کمی پودر زعفران مخلوط بشود و شبها به پوست صورت مالیده شود، می‌تواند در رفع آنها و چین و چروک ها مؤثر واقع شود.

رازیانه عطارک

رازیانه عطارک رازیانه دارای خواص بیشماری است به همین دلیل از هر عطارک سراغ آن را بگیرید حتماً آن را خواهید یافت. خواص رازیانه عبارتند از: پیشگیری از حوادث قلبی عروقی، کمک به درمان سوء هاضمه، درمان سرماخوردگی، سینه پهلو، سنگ و عفونت مجاری ادراری، نفخ، یبوست، اصلاح کمبود استروژن (هورمون زنانه)، افزایش شیر در زنان شیرده، افزایش میل جنسی. همه این خواص باعث شده رازیانه به فراوانی تولید و به فروش برسد.